vrijdag 12 juni 2015


Vincents Tekenlokaal

Zondag 7 juni, de laatste dag van de Week van de Amateurkunst, ging ik naar Vincents Tekenlokaal in Tilburg. Daar heb ik getekend, geschilderd, geschetst, gekleurd en meer. Allemaal in anderhalf uur. 


Rara hoe kan dat? Nou, ik zal bij het begin beginnen. Ik ben dus naar Vincents Tekenlokaal geweest. Ik kwam binnen en werd hartelijk ontvangen door een man wiens naam ik niet weet. Hij zei: 'Ga eerst maar naar boven. Daarna kun je gaan tekenen.' 

Dus dat deed ik. Ik liep naar boven. Daar was een lokaal ingericht zoals in de schooltijd van Vincent van Gogh, de beroemde schilder. Vincent van Gogh is geboren in 1853 in Zundert. Hij volgde de HBS en precies in het lokaal waar ik was, heeft hij ook ooit les gekregen. Door middel van drie lesbanken uit zijn tijd, leer je veel over Vincent. De HBS heette Rijks HBS Koning Willem 2. 

In het lokaal kom je van alles over Vincent te weten. Je ziet foto’s en leest waar hij allemaal naartoe is geweest. In het tweede jaar werd hij van school gehaald, omdat zijn ouders het niet konden betalen.

Gipsen beelden
In Londen werd hij verliefd. Erna volgde een depressieve periode. Hij ging van Londen naar Parijs en weer terug, Hij werd ontslagen en moest terug naar Nederland. Daar ging hij naar Dordrecht en dan naar Amsterdam en dan weer naar Brussel. Hij leerde gipsen beelden maken, ging terug naar Den Haag, kreeg een zoon en hij en zijn vrienden gingen uit elkaar.

Hij verhuisde naar Drenthe en daarna naar Nuenen om zijn ouders te zoeken. Toen verhuisde hij naar Antwerpen waar hij het wel goed had. Hij richtte een atelier in en zocht modellen. In Antwerpen deed hij een korte studie (hij hield het niet lang vol) maar kreeg bovenal syfilis. In 1886 verliet Vincent Antwerpen en ging naar Parijs. Daar woonde zijn broer Theo. 

Hier laat ik het bij wat betreft de informatie over Vincent van Gogh. Vincent zijn leven gaat nog verder, maar daarvoor moet je toch echt zelf gaan kijken. Het is erg leuk. 

Verven
Beneden in Vincents Tekenlokaal kun je met een pen op een scherm tekenen, schrijven, krabbelen, verven en veel meer. Dat is erg leuk. Je kunt het resultaat e-mailen naar je e-mailadres en dan thuis uitprinten. Vincents Tekenlokaal heeft ook een eigen Facebookpagina en website. Ze geven workshops en kinderen kunnen er gratis terecht. Het is erg leuk!

Marieke van den Berg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten